Projekt nanoQUAD začal hardwarovým návrhem Ing. Jaromíra
Dvořáka roku 2011 pro ČVUT FEL, DCE AA4CC. V současnosti je vyvíjen
software a pracuje se na oživení, prozatím dílčích částí letounu.
Projekt si klade za cíl návrh a studium řízení formací
těchto letounů. Aby to bylo možné, je nanoQUAD osazen modulem GPS, vertikálním
ultrazvukovým dálkoměrem, horizontálním sonarem, vertikálním infračerveným
dálkoměrem, který dokáže měřit i intenzitu osvětlení, vertikální kamerou, 3D
gyrem, 3D akcelerometrem, 3D magnetometrem a tlakoměrem. Komunikace je řešena
pomocí RF modulu NRF24L01, který poskytuje přenos dat téměř bez latence, což je
výhodné při vzájemné detekci letounů ve formaci. Rozměry nanoQUADU bez vrtulí
jsou 105x105mm (171x171mm s vrtulemi), letová hmotnost v současné
konfiguraci činí 55g a maximální tah motorů je 1,1N.
Proč kvadrotor? Oproti ostatním vznášedlům a vrtulníkům je
toto řešení výhodné z hlediska mechaniky, s výjimkou rotorů, neobsahuje
žádné pohyblivé části. Není třeba naklápění listů vrtule, ani celého rotoru,
jak je tomu například u tří vrtulové varianty, kde se moment vzniklý rotací
vrtulí kompenzuje naklápěním jednoho z motorů. V případě sudého počtu
rotorů, lze vzniklý moment kompenzovat rozdílným smyslem otáčení protilehlých
motorů. Kvadrotor je tak mechanicky jednoduchým a ekonomicky výhodným řešením pro
tuto úlohu.
S podobnou problematikou jsem se už zabýval, konkrétně
se jednalo o trikoptéru. Na tomto projektu mě zaujala velikost a současně
možnosti navrženého hardwaru. Také let ve formaci považuji za zajímavou úlohu,
která lze rozdělit na pod úlohy využitelné i pro jiné aplikace.
Žádné komentáře:
Okomentovat